1869

Alhoewel onze school als instituut 'pas' in 1928 ontstond, begint de geschiedenis in feite al in 1869.

Weesp was een kleine stad met nog geen 3200 inwoners. De gemeente Weesperkarspel telde in die tijd 1680 inwoners, waarvan de meesten in het landelijke gebied rondom Weesp woonden, waaronder ook de Bijlmermeer en het buurtschap Geinbrug.

Weesp 1869

Weesperkarspel 1869

In dat jaar kwamen in Weesp op 29 oktober, twee dagen voor Hervormingsdag, een aantal heren bijeen ten huize van Ds. J. Moulijn.

Zij besloten de "Vereeniging tot bevordering van Christelijk Nationaal Schoolonderwijs te Weesp en Weespercarspel" op te richten. Zij stelden concept-statuten op.

Op 6 december 1869 volgde over dit voorstel een koninklijk besluit en bestond het eerste bestuur uit de heren: Ds. J. Moulijn (voorzitter), Baron G.F. van Asbeck (secretaris), J.G. Schildbach (penningmeester), J.W. Heijdanus en G.J. Overeem (leden).

Concept statuten 29-10-1869

Koninklijk Besluit 6-12-1869

Nu was het zaak om geld bij elkaar te krijgen om scholen te stichten. Echter men kreeg maar Fl.3000 ingezameld en men besloot te wachten tot gunstigere tijden.

Dit bleek in 1880 het geval te zijn. Toen kreeg men genoeg geld bijeen, kon er grond gekocht worden en werd aan de Nieuwstad in Weesp de "School met den Bijbel" gebouwd.
Om de hele voorgeschiedenis van deze eerste school voor het nageslacht te bewaren, werd dit in een oorkonde beschreven en op 26 december 1881 goedgekeurd en ondertekend door de bestuursleden en 28 jongeren van 8 tot 15 jaar. Deze oorkonde werd ingemetseld in een loden pijp in een van de muren van het schoolgebouw. Ca. 90 jaar later werd bij onderhoudswerkzaamheden deze oorkonde weer gevonden.

Oorkonde 1881

Tekst oorkonde

Krantenartikel vondst oorkonde in 1972

Na een wijziging van het huishoudelijk reglement en een wijziging in de samenstelling van het bestuur werd op 14 juni 1882 in Weesp de eerste "School met den Bijbel" geopend. De kinderen van Weesp en ook Weesperkarspel konden vanaf nu ook een Christelijke school bezoeken (openbare scholen waren er al).

Woonde je in Weesp dan was het natuurlijk geen moeite om te voet naar school te gaan, maar ook uit Weesperkarspel kwam menig kind naar een van de Scholen met den Bijbel die er in de loop der jaren ontstonden. En het gebruik van openbaar vervoer, fiets en auto was toen geen optie, dus moesten kinderen lopend.

Kinderen die in het Gein woonden, aan de Stammerdijk en in Geinbrug liepen elke ochtend een half uur of langer naar school en 's middags diezelfde tijd weer huiswaarts.

Schoolbestuur 1925

Schoolbestuur 1928