1928

Toen door Gedeputeerde Staten het licht op groen werd gezet voor de bouw van de school, werd er geld geleend

en grond gekocht.

Artikel geldlening

Architect Honders maakte het ontwerp en de firma J.C. Plaat uit Weesp bouwde de school aan de

Burgemeester Bletzstraat nummer B225 (later 74): drie lokalen voor tachtig leerlingen!

Klik op de foto voor een vergroting

Er werd gezocht naar onderwijzend personeel en een hoofd der school.

Voor deze laatste functie werd Dhr. Pieter Verhage (30 jr) uit Groede aangesteld in een vaste benoeming.

Hij was is het bezit van de hoofdakte en de akten landbouw en tuinbouw en verhuisde in september 1928 naar Weesp (Buitenveer 15).

Naast het hoofd der school werd aangesteld Dhr. Albert Jan Martinus Lunenberg (23 jr.) uit Arnhem en Mej. Jacoba Kuipers (22 jr.) uit Weesp.

De eerste kreeg een vaste aanstelling en Mej. Kuipers kreeg een aanstellen van 1 oktober tot 31 december 1928.

Sollicitatie P.Verhage

Akte van benoeming P.Verhage

Akte van benoeming eerste leerkrachten

ansicht aan Dhr. Lunenberg (1928)

Naast onderwijzend personeel moest er uiteraard ook ingericht worden.

Het lesmateriaal van de school werd in 1928 gekocht bij de Firma A. Huisman te Meppel.
Er werd materiaal gekocht voor de vakken:

Verder werd er materiaal aangeschaft zoals natuurkundige instrumenten, administratie benodigdheden en ‘diversen’.

In totaal werd er voor ƒ 2911,14 aan materialen aangeschaft.

Overzicht aanschaf lesmateriaal

De school kon op 1 oktober 1928 feestelijk worden geopend.

Tijdens de officiële opening werden de personeelsleden geïnstalleerd en waren het diverse toespraken.

Op de eerste schooldag telde de school 75 leerlingen.

Programma opening school