Je mag naar groep 3. Hier is alles net even anders dan in de kleuterklas. Je zit namelijk voor het eerst aan een eigen tafel met twee laatjes. Je hebt eigen potloden, schriften en werkboeken. Dit jaar ga je voor het eerst op schoolreis en ga je lopend naar de gymzaal waar je gymles krijgt van een gymjuf.

‘s Ochtends mag je zelf de school inlopen. Je doet je jas in je luizenzak en je tas mag je in de tassenkast opbergen. Deze plekjes herken je aan je naamplaatje.

We beginnen de dag altijd even met een praatje of lezen. Wat speelt er, maar we kijken ook naar hoe de dag eruit ziet. De dagplanning kun je lezen op het whiteboard naast het digibord.

Vervolgens beginnen we met de leesles. De methode Veilig Leren Lezen werkt met thema's. Aan het begin van het schooljaar leer je, met behulp van Zoem (de bij), om de dag een nieuwe letter lezen. In deze lessen leer je ook spellen. Rond januari/februari ken je alle letters en vieren wij het letterfeest. Dit is altijd een hoogtepunt in groep 3.

Om 10.00 uur is het tijd om gezellig met je vriendjes en vriendinnetjes buiten te spelen. Na de pauze eten en drinken we terwijl de juf voorleest.

Als de pauze voorbij is gaan we beginnen met de rekenles. We gebruiken hierbij de methode Getal & Ruimte. In het begin leren we plus- en minsommen, we rekenen met geld, kijken hele en halve uren op de klok en leren meten in cm. Later in het jaar leer je sommen tot 30 en je leert ook wat een liter is.

Ook is er aandacht voor het leren schrijven van de schrijfletters uit de methode Pennenstreken. Je let dan op je schrijfhouding. Later in het jaar leer je verbonden schrift, aan elkaar schrijven.

In de middag is er ook tijd om te tekenen, te knutselen, toneel te spelen of nog even net als bij de kleuters te spelen. ‘s Middags is er ook tijd voor wereldoriëntatie en verkeer. We ontdekken meer over de natuur, maar doen ook bijvoorbeeld zelf proefjes rondom drijven en zinken. Ook besteden we aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Hierbij praten we over wat we meemaken en hoe jij dingen op zou lossen. Soms doen we een spel of spelen we het uit in een toneelstukje.

In groep 3 ontwikkel je in grote stappen en daar mogen wij heel trots op zijn. Je doet ontdekkingen en je hebt het gevoel dat de wereld aan je voeten ligt, omdat je opeens van alles kunt lezen.